Website audits, verkrijg inzichten in de problemen van je website

Heeft je website problemen waardoor hij niet goed functioneert of waardoor de zichtbaarheid in de zoekmachines schaden? Door het uitvoeren van een website-audit kan je deze problemen eenvoudig vinden en oplossen!

Veel kmo’s, organisaties en zelfstandingen hebben vaak te maken met technische problemen op hun website, slechte gebruikerservaringen voor bezoekers en SEO-problemen waardoor ze niet goed scoren in de zoekmachines. Deze problemen kunnen ertoe leiden dat je website wegzakt in de zoekmachines, wat ook zal leiden tot minder bezoekers op je website en wat natuurlijk ook schadelijk is voor je bedrijf, wantje haalt minder klanten binnen via je website.

Als eigenaar van een website moet je op regelmatige basis je website eens controleren op mogelijke problemen, beschouw je website best als een ingewikkelde machine die regelmatig website-onderhoud en website-update nodig heeft om optimaal te kunnen werken, net zoals bijvoorbeeld je auto.

Een website-audit is een uitgebreide evaluatie van de werking en prestaties van je website. Het is een proces om over meerdere gebieden te analyseren hoe goed je website geoptimaliseerd is voor de bezoekers en de zoekmachines.

Een website audit legt de problemen bloot en stelt de prioriteiten vast om de SEO positionering te verbeteren, met andere woorden: we gaan zoek op naar de mogelijke problemen waardoor je website niet hoog scoort in de zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s).

Een gedetailleerde website-evaluatie zal je inzicht doen krijgen in volgende zaken:

  • waarom je website niet genoeg bezoekers krijgt
  • waarom het aantal leads en verkoop via de website zo laag ligt
  • wat er niet duidelijk is voor bezoekers en welke informatie ze juist zoeken op je website
  • welke technische problemen er zijn, waardoor in extremis je website geblokkeerd wordt

Natuurlijk is het opsporen van problemen slechts de helft van het werk. Het tweede deel omvat het uitvoeren van de oplossingen. Als u geen technische ervaring heeft, kunt u overwegen professionele hulp in te schakelen om de problemen op te lossen.

Een site-audit gaat steeds vooraf aan een website optimalisatie traject, maar kan ook afzonderlijke dienst beschouwd worden. In sommige gevallen wordt dit uitgevoerd als onafhankelijke partij tussen een webbouwer en zijn klant om eventuele problemen en verbeteringen op een website te laten vaststellen door een neutrale partij.

Het is een van de krachtigste diensten die een SEO professional kan ondernemen om de gebruikerservaring te verbeteren, wat ook zal leiden tot een betere zichtbaarheid van de zoekresultaten, meer bezoekers te genereren en meer leads.

Een website audit geeft inzichten over de mogelijke problemen op je website
Website audits kunnen best periodiek uitgevoerd worden om de resultaten op langere termijn bloot te leggen.

Wat is er inbegrepen in een website audit?

Een website-audit zal u informeren over wat er wél goed werkt op je website en wat er moet geoptimaliseerd worden. Hoe u uw site kunt upgraden en beter kunt structureren. Hier vind je een lijst van je website audit allemaal moet bevatten:

Statuscontrole van je website

Een site health audit analyseert de architectuur en bruikbaarheid van een website. Het kan u helpen hiaten te identificeren in:

  • Paginasnelheid
  • Interne koppeling
  • Externe koppeling
  • Meta omschrijvingen
  • Gebroken links
  • Laadtijden
  • Paginatitels
  • Sitestructuur

Google heeft heel wat tools in zijn arsenaal waarmee je aan de slag kan zoals de Search Console (voorheen Webmaster tools), Speed insights en natuurlijk ook Google analytics. Het zijn geweldige hulpmiddelen om zelf te starten een eerste audit van je website.

Beveiligingsaudit van de site

Eigenaren van een website besteden vaak meer aandacht aan het design van hun website en de SEO, maar onderschatten het luik van de beveiliging. Websitebeveiliging is namelijk net zo belangrijk zijn als de voorgaande.

Regelmatig komen bedrijven negatief in het nieuws omdat hun website door cyber-aanvallen gehackt is en ook grote bedrijven zoals Google en Facebook zijn hier soms het slachtoffer van. Cyber-aanvallen zijn schadelijk voor elk bedrijf en kunnen zeer kostbaar zijn, maar weet u hoe schadelijk een inbreuk op de beveiliging kan zijn voor jouw bedrijf?

Ook je keuze voor een veilige webhosting bij een veilige webhosting provider speelt hierin een belangrijke rol.

Door een website-security-audit uit te voeren, identificeert u eventuele kwetsbaarheden voor beveiligingsinbreuken. Uiteindelijk voorkomt u dat er gevoelige informatie van uw bedrijf en bezoekers uitlekt.

Conversie optimalisatie (ook wel CRO genoemd)

Conversie ratio-optimalisatie kan helpen om te begrijpen hoe bezoekers je website gebruiken, welke acties ze ondernemen en wat hen ervan weerhoudt om te converteren. Of het nu gaat om het aanvragen van een offerte, inschrijven voor de nieuwsbrief of het aanmaken van een account.

We proberen met een CRO website audit in zicht te krijgen op volgende vragen:

  • op welke pagina’s en in welke blokken moeten we optimaliseren?
  • welke acties en welke content optimaliseren?
  • wie zijn onze bezoekers en voor wie moeten we precies optimaliseren?

Correctie- en herstelaudit

Met dit onderdeel van de website audit helpen wij om handmatige of algoritmische problemen op te sporen, voor de zoekmachines deze vinden. Want deze problemen hebben een onmiddellijk negatief gevolg op je zoekresultaten, en kunnen zelfs leiden tot de definitieve verwijdering uit de zoekresultaten. Dit is een belangrijk onderdeel waarbij we het advies geven om meteen te starten met de aanpassingen om je website te herstellen en uit de gevarenzone te houden.

Competitie scan website audit

De strijd om de eerste zoekresultaten in de zoekmachines hangt natuurlijk ook af van de competitie en het kennen van je concurrenten is cruciaal. U zult begrijpen wat de sterktes en zwaktes van de concurrerende website is. Door je website met je concurrent te vergelijken, ontdek je kansen en opportuniteiten die je kan implementeren in je eigen digitale marketingstrategie.

Content en SEO structuur audit

Bij dit onderdeel van de website audit kan je onthullen hoe goed de teksten van je website scoren in de zoekmachines. Het kan ook problemen detecteren die te maken hebben met kapotte links, ontbrekende alt-tags, meta omchrijvingen of dubbele inhoud. Al deze problemen brengen zoekmachines in de war en hierdoor ga je enkele plaatsen dalen in de zoekresultaten. Daarom is het noodzakelijk dat je geregeld een content en SEO structuur website audit uitvoert om unieke en boeiende inhoud te creëren die je (nieuwe) bezoekers zal opleveren.

Je aanwezigheid op de sociale media

Dit lijkt een vreemd onderdeel van een website audit omdat het niet meteen betrekking heeft je op je website zelf maar het is te belangrijk om hier geen aandacht aan te besteden.

Het is belangrijk om zeer bewust te kiezen op welke social media je actief bent, het professionele publiek dat je wil bereiken via LinkedIn is totaal verschillend van de tieners en jeugd die actief is op TikTok

Het heeft geen zin om op alle social media actief te zijn als dit niet je doelpubliek is, maar evengoed niet als je geen tijd hebt om die accounts allemaal actief te onderhouden. Zo vermijd je dat de meest recente post eentje van 5 jaar geleden is, waardoor je bezoekers ervan uitgaan je de onderneming niet eens meer bestaat.

Conclusie voor een website audit

Een ding hebben alle eigenaren van een website gemeen: ze willen veel bezoekers naar hun website krijgen en de bezoekers moeten actie ondernemen op hun website. Dit kan zijn het invullen van een contactformulier, een offerte aanvragen, maar evengoed product informatie of de openingsuren opvragen. Elke vorm van interactie met je website is cruciaal en werkt een positieve ervaring voor de bezoeker in de hand. Een gefrustreerde bezoeker zal je website even snel terug verlaten en op het volgende zoekresultaat van je concurrent klikken.

Bezoekers die tevreden zijn over de werking van je website zijn meer geneigd om te blijven, actie te ondernemen en dit kan alleen als je website goed geoptimaliseerd, gebruiksvriendelijk is en goed presteert.

Een website audit zal je helpen de nodige verbeteringen aan te brengen en als gevolg daarvan ga je meer bezoekers krijgen, worden bezoekers sneller klanten en is je investering in een website audit zo terugverdient!

Tuur Swimberghe

Zaakvoerder

Benieuwd?

Een mooi webdesign is dus maar een deel van een professionele website. Sliced neemt de tijd om een (eenvoudige) website te maken, afgestemd op jouw onderneming.

Neem contact op. En leg al jouw vragen aan ons voor.

Neem contact op