Website optimalisatie

Bij website optimalisatie gaan we de werking van jouw website grondig onder de loep nemen, het doel is om mogelijke problemen identificeren en met doelgerichte oplossingen de werking van jouw website gaan verbeteren.

Door gebruik te maken van verschillende tools, strategieën en A/B-experimenten worden de prestaties van je website verbeterd door enerzijds meer verkeer te naar je website te leiden en anderzijds meer conversies te creëren en dus ook meer inkomsten te genereren.

Een van de belangrijkste onderdelen van een website-optimalisatie traject is natuurlijk de zoekmachine-optimalisatie (SEO). Hiermee willen we bereiken dat verschillende landings-pagina’s van jouw website goed scoren voorspecifieke zoekwoorden en bovenaan getoond worden bij de zoekresultaten, maar het stelt potentiële klanten voor jouw website ook in staat je bedrijf of onderneming makkelijk online te vinden.

Een ander belangrijk onderdeel is de optimalisatie van de webpagina’s zelf. Deze techniek zorgt ervoor dat bezoekers die op jouw website terechtkomen de beste gebruikerservaring hebben en de bezoeker ertoe aanzetten om een gewenste actie te ondernemen wat kan leiden tot een lead of alvast een initieel contact met je toekomstige klant.

Door jouw website te optimaliseren, kan je dus niet alleen op een effectieve en efficiënte manier nieuwe potentiële klanten bereiken (zonder te betalen voor advertenties), maar ook de eerst stap zetten richting meer kwalitatieve conversies en inkomsten.

Website optimalisatie is de manier om je website doeltreffender te maken
Website optimalisatie is een combinatie van verschillende disciplines en expertises waarbij we jouw website doeltreffender en klantgerichter proberen maken.

Maar hoewel SEO een belangrijk en effectief onderdeel is van website optimalisatie, is dit niet het ultieme doel van een website-optimalisatie. Door je website voor echte mensen te optimaliseren (in plaats van content te schrijven om te zoekmachines te plezieren), win je het vertrouwen van je bezoekers, voelen ze zich aangesproken door je diensten en bouw je uiteindelijk een relatie met hen op. Zo kan je online producten en diensten verkopen zonder dat je een verkooppraatje hoeft aan te gaan. Een holistische benadering voor website-optimalisatie combineert een verschillende disciplines en expertises om ervoor te zorgen dat je website op alle vlakken optimaal presteert:

  1. SEO
  2. De snelheid van je website
  3. Copywriting
  4. Goeie fotografie
  5. Analyse van je bezoekers en zoekverkeer
  6. UX-ontwerp
  7. Webontwikkeling
  8. CRO/Bestemmingspagina-optimalisatie.

Waarom is website optimalisatie belangrijk?

In het afgelopen 10 jaar is internet de plek geworden waar consumenten hun aankoopbeslissingen nemen en producten kopen.

De wereldwijde eCommerce groeide exponentieel en het internet is dan ook de go-to-bestemming geworden om informatie te vinden over lokale bedrijven (46% van de totale Google-zoekopdrachten hebben lokale bedoelingen en 78% van de lokale mobiele zoekopdrachten resulteren in offline aankopen), evenals softwarebedrijven, B2B-ondernemingen en meer.

Het internet neemt in alle sectoren de rol van vertrouwenspersoon over, door je bedrijf correct te positioneren kan je consequent nieuwe bezoekers van je website omzetten in klanten.

Als je website en de inhoud op je website niet geoptimaliseerd zijn, dan maakt het niet uit hoeveel mensen zoeken naar termen die relevant zijn voor je bedrijf: je website zal niet worden weergegeven in de zoekresultaten. Je website en je bedrijf zullen door niemand worden opgemerkt.

Maar als je optimaliseert voor zoeken, zet je jezelf op de kaart. Consumenten zoeken naar relevante termen en je website en bedrijf worden altijd weergegeven.

Door Search Engine Optimization (SEO) onder de knie te krijgen, genereer je gericht verkeer van geïnteresseerde kopers. Maar het is niet genoeg om alleen te optimaliseren voor zoeken. Als je verkeer alleen maar laat groeien en de inhoud van je site potentiële klanten niet aanspreekt, zal niemand converteren.

Hier vind je 10 tips om te starten met website optimalisatie voor SEO.

Bezoekers zullen van je website stuiteren zonder een enkele aankoop te doen. Om gebruik te maken van het verkeer, moet u ook de gebruikerservaring en efficiëntie van uw conversietrechters optimaliseren.

Door Conversion Rate Optimization (CRO) onder de knie te krijgen, maximaliseer je het aantal leads en verkopen dat je genereert uit betaald en organisch verkeer.

Hoe werkt website optimalisatie?

Het doel van website-optimalisatie is om je site zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor bezoekers en om zoveel mogelijk bezoekers op je website te krijgen. Daarom starten met we met een website audit, hierbij beperken we ons niet enkel tot de SEO aspecten maar voeren we ook een technische audit uit.

Maar hoe doen we dat precies? Als we je website willen verbeteren dan moeten we eerst onderzoeken of er mogelijke problemen aanwezig zijn. We moeten erachter zien te komen wat er mis is met de website in zijn huidige vorm voordat we kunnen verbeteren: dat is de basis van elk website optimalisatieproces.

Het is niet genoeg om met je eigen team te brainstormen over mogelijke problemen. Er is binnen een team vaak een tunnel-visie aanwezig die niet overeen stemt met de visie van bezoekers, zo blijven mogelijke problemen onder de radar. Meestal is er ook niet voldoende expertise in het team aanwezig om alle gebieden te dekken. Door iemand extern in te schakelen voor website optimalisatie kan je dit vermijden.

In plaats daarvan moet je beschikbare softwaretools gebruiken om te zoeken naar mogelijke problemen met SEO, paginasnelheid, mobiele bruikbaarheid en meer. Hieronder vind je een korte lijst met enkele disciplines waarop wij onze tools loslaten om de mogelijke problemen van je website te ontdekken:

  • De laadsnelheid van de website
  • Bruikbaarheid op mobiele toestellen
  • SEO (Linkbuilding & Domain Rating)
  • Technische SEO kennis voor optimalisatie van de pagina’s
  • SEO content schrijven
  • Conversation rate testing (A/B testing)

Ten slotte moet je de bruikbaarheid van je website ook eens testen met niet-geconditioneerde testgebruikers, dit zijn gebruikers die je website / merk / product nog niet kennen en voor wie je website een totaal nieuwe ervaring zal zijn.

De resultaten van het website optimalisatie onderzoek bundelen wij in een stappenplan waarbij je de optimalisatie-aanpassingen over verschillende personen en teams kan verdelen. De copywriters kunnen zich focussen op de inhoudelijke verbeteringen van de content, de websitebeheerders kunnen de technische problemen (en andere SEO-problemen op de pagina) aanpakken, en ontwerpers kunnen zowel de gebruikerservaring als de structuur van je website optimaliseren.

Tenslotte…

Een website laat je niet bouwen om alleen met je bedrijf te kunnen pronken, dat is weggesmeten geld. Een website moet voor jouw werken en kunnen opbrengen. Laat daarom je website zorgvuldig laten ontwerpen en door website optimalisatie toe te passen kan je nog beter rekening houden met je bezoekers (die zijn het belangrijkste!) en natuurlijk de zoekmachines.

Geen enkele website is perfect en aan elke website valt wel iets te verbeteren, soms zijn dat enkele kleine aanpassingen maar vaak is dat een serieuze lijst met ingrijpende wijzigingen. Maar zelfs een kleine aanpassing in een enkel gebied kan een enorme impact hebben op uw bedrijfsresultaten. Als u in de loop van de tijd blijft experimenteren en testen, kunt u SEO-, CRO- en UX-verbeteringen gebruiken om uw bedrijf te transformeren.

Benieuwd om erachter te komen welke issues er op jouw website zijn en wil je ook inzicht krijgen in de problemen die jouw bezoekers ervaren? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

Tuur Swimberghe

Zaakvoerder

Benieuwd?

Een mooi webdesign is dus maar een deel van een professionele website. Sliced neemt de tijd om een (eenvoudige) website te maken, afgestemd op jouw onderneming.

Neem contact op. En leg al jouw vragen aan ons voor.

Neem contact op