We worden dagelijks blootgesteld aan minstens 2000 tot wel 25.000 reclameboodschappen, de meeste van deze boodschappen merken we zelfs niet op, en vaak ervaren we die boodschappen als storend omdat ze zorgen voor onderbreking. Zorg daarom dat jouw reclameboodschappen afgestemd zijn op je doelpubliek zodat je kan rekenen op goedkeuring van je potentiele klanten.
Goedkeuring zorgt voor meer resultaten da onderbreking, stem daarom je boodschap af op de interesse van doelpubliek.
Op die manier zorg je er voor dat ze jou vinden, als je relevant blijkt te zijn, kan je hun goedkeuring verdienen om hen langzaam maar zeker tot lead te converteren, tot klanten te maken en uiteindelijk zelfs tot ambassadeurs van je merk uit te roepen.
Kort samengevat gaat inbound marketing over
- het vertrouwen opbouwen bi je potentiële klanten in plaats scepticisme.
- geliefd worden door je klanten, in plaats van genegeerd worden.
- je concurrenten te slim af zijn, in plaats van altijd maar meer te moeten investeren.
Traditionele marketing vs Inbound marketing
De filosofie waarom inbound marketing werkt!
Inbound marketing is een nieuwe strekking van marketing die vertrekt vanuit de klant zijn ervaring.
Er wordt uitgegaan van het principe dat je wordt gevonden door kwalitatieve leads, door in te zetten op relevante content zoals landingspagina’s, blog artikels, social media berichten etc… die geoptimaliseerd zijn voor search engines en social media.
Geef je bezoekers ook context door te bestuderen welke content je klanten effectief verder helpt in de customer journey en zorg voor een customer funnel. Die kan je toepassen op je overige content en op grotere schaal optimaliseren en naar je eigen brand personaliseren.
Inbound marketing vertrekt vanuit de oprechte interesse van de klant in plaats van hem te onderbreken tijdens zijn bezigheden.
Wat is inbound marketing?
De definitie van inbound marketing is als volgt: in plaats van dure billboards, cold calling of gekochte databases in te zetten, focust deze marketing op het creëren van waardevolle content die de juiste mensen bereikt en naar je website brengt. Daar kunnen ze op hun eigen tempo meer leren over jouw producten en diensten, en ontdekken wat jij concreet voor hen kan betekenen.
De methodologie: Hoe inbound marketing werkt!
De inbound marketing filosofie wordt omgezet in de praktijk met een methodologie die merken helpt om te connecteren met bezoekers, om leads te converteren via hedendaags kanalen zoals sociale media, blogging, SEO, landingspagina’s, formulieren email.
Inbound marketing begeleidt mensen doorheen de buyer journey zodat elke onbekende die aan het proces begint uiteindelijk een ambassadeur van je merk wordt.
De methodologie, stap per stap:
1. Connect
Van onbekenden naar bezoekers via radio, tv, blogging, social media, zoekwoorden / SEO, video
2. Convert
Van bezoekers naar leads door call-to-action landingspagina, formulieren, buyer communities, website
3. Close
Van leads naar klanten door e-mails, workflows, leads scoring, crm-integratie, promoties & couponing
4. Cherish
Van klanten naar ambassadeurs via social media, smart call to actions, digitale magazines, e-mail en loyalty programma’s
Hoe moet je het schema lezen?
Dit zijn de 4C’s van inbound marketing en de brand journey. Dit zijn de vier activiteiten die je bedrijf moet ontwikkelen om bezoekers, leads, klanten en ambassadeurs te verwerven.
Daaronder staan de middelen die je bedrijf kan aanwenden om de vier fases te doorlopen. Dit zijn natuurlijk maak enkele voorbeelden en veel van deze middelen kunnen in meerdere fase van de brand journey toegepast worden.